Aldrig mer ett USB-minne – #blogg100

Dagens app-rekommendation tar jag mig an i plural och riktar till dig som har problem med USB-minnen. Eller om du har tröttnat på att maila dokument. Men det riktar sig också till dig som tycker att det vore skönt att ha sina anteckningar på ett och samma ställe, och dessutom kunna koppla både dokument, bilder, ljudklipp och att-göra-listor till anteckningarna. En förutsättning för att du ska förstå storheten med apparna jag snart kommer att rekommendera är också att du inser det smarta med att kunna öppna samma dokument från vilken data-processande apparat du än råkar befinna dig vid.

Om du tycker att något av ovan låter som en bra idé borde testa någon av följande tre appar. De har lite olika funktioner och jag kommer inte att gå in på dem i detalj, men nämna några fördelar med varje och försöka säga något om hur de skiljer sig åt, för att underlätta för dig när du ska välja.

Dropbox

Dropbox

En applikation som du enkelt laddar ner på datorn, itelefonen, på läsplattan och sedan bara njuter av att aldrig mer i livet behöver skicka en fil med e-post. När appen är nerladdad på datorn spar du helt enkelt dina dokument i mappsystemet i Dropbox istället för på hårddisken och du kan betrakta dina dokument som uppbackade och tillgängliga var du än befinner dig.

Eftersom allt innehåll är tillgängligt från webbgränssnittet också kommer du aldrig mer råka ut för att ha glömt ett viktigt dokument vid fel tillfälle.

Som om inte det vore nog så kan du dessutom dela enstaka dokument och hela mappar med medarbetare eller vänner. Allt som sparas ner i den delade mappen förblir delat ända tills någon raderar eller flyttar på filen.

Det som skiljer dropbox appen från de andra två mest är att det helt enkelt bara är ett mappsystem på webben, det är allt. Enkelheten är charmen, nackdelen är att det inte går att redigera dokumenten, bara läsa.

Drive

google_drive_jewel_vector_by_cknight70-d5rigvzDrive är det nya namnet på Google documents. Google documents var tidigare endast tillgängligt via webbläsaren, men kan nu laddas ner till datorn, i telefonen och på läsplattan. Namnbytet kom i samband med introduktionen av desktopapplikationen som gör det lika enkelt att spara dokument som i Dropbox. Spara ner i Drive och allt är synkat mellan alla dina apparater. Eller andras också för den delen eftersom du även med Drive kommer åt dina filer genom att logga in på ditt Google-konto.

Även här kan du dela mappar och enstaka filer. Det finns ytterligare en fördel här, och det är att du också kan redigera dokument i appen. Som om inte det vore nog – du kan redigera det samtidigt som dina medarbetare eller vänner gör exakt just detsamma samtidigt. (Dokument som inte är skapade i Drive, utan uppladdade word-, eller pages-dokument kan dock bara läsas).

Evernote

EvernoteEvernote skiljer sig lite från Dropbox och Drive genom att det egentligen är ett extremt kompetent anteckningsblock. Utgångspunkten (tror jag) är anteckningarna. Men du kan förgylla dina anteckningar med att lägga till filer, bilder, röstinspelningar med mera. Du sorterar dina anteckningar i häften och har du flera häften som hör till samma sak kan du lägga in dem i en bunt. Lägger du till webbclipper i bokmärksfältet har du ett extremt smidigt verktyg för att spara ner länkar som hör till ämnet.

Tänk dig till exempel att du sitter och lyssnar på ett seminarie, antecknar (i evernote förstås) och föreläsaren tipsar om en webbsida. Du surfar in på webbsidan, lydig åhörare som du är, och istället för att kopiera och klistra in länken i dina anteckningar klickar du bara på knappen med elefanten och väljer i vilket häfte du vill lägga sidan, sen sidan skärmdumpad i evernote. Men du kan också klicka på bilden och vips så är du online och kan surfa vidare när du har mer lugn och ro.

Evernote passar alltså väldigt bra för dig som vill samla alla intryck från seminarier, konferenser och möten på ett och samma ställe.

Ja, där har du nu tre utmärkta appar att organisera ditt filhanteringsliv med. Alla tre kan användas direkt från datorns desktop, telefonen, läsplattan eller webbgränssnittet och hålls synkroniserade däremellan, men funktionsmässigt finns det skillnader. Välj och vraka.

Dagens fråga:

Brukar du använda någon av de här tre älsklingarna? Och i så fall – vilken är din personliga favorit?

Det här inlägget är nummer 11 i serien #Blogg100 – en utmaning att skriva en bloggpost om dagen i 100 dagar.

Kommentarer