@Dramaten på Disruptive media conference

Hur kan företag dra nytta av Twitter? Efter en månads Dramaten-twittrande har jag nu fått det ärofyllda uppdraget att prata om det på Disruptive Media Conference i morgon.

Klockan 16.00 kliver jag in i panelen och diskuterar med Åsa Broberg (@vingresor), Karin Zingmark (@viasatsverige) och Erik Hörnfeldt (@3sweden). Michael Zackrisson (@zackrisson) kommer att vara moderator.

Jag kommer att ta upp vilken nytta Dramaten haft med Twitter under den tiden jag varit på Dramaten. Dessutom har jag en del frågeställningar – saker jag funderar på och inte riktigt bestämt mig om än. Som till exempel hur man ska förhålla sig till ett Twitterkonto som är startat i företagets namn.

Den första veckan höll jag andan för varje tweet jag postade i Dramatens namn. Det känns fortfarande lite speciellt att vara den som representerar en så etablerad institution som Dramaten är. Medveten om att Twitter gör störst nytta genom nätverksbyggande och att det handlar om att skaffa nya kontakter så är det med fingertoppskänsla försöka hålla sig personlig men samtidigt representativ.

Det finns de som på ett snyggt sätt klarar att twittra i företagets namn rakt igenom. @piratforlaget är ett bra exempel på det. Det är ett litet och personligt förlag som har lite av en vild image och att Mattias ibland pratar om annat än böcker är helt okej. Hur mycket Dramaten än vill öppna upp så kommer det fortsätta vara nationalscenen.

Dramaten pratar om teater på twitter, inte bullbak eller familjeutflykter till skogen, tycker jag, i alla fall än så länge. Jag ser Dramatens twitterkonto som ett sätt att knyta kontakter med etablerad och ny publik, men störst framgång har jag haft med att skapa kontakter med för Dramatens räkning nya medier – som bloggare och radio.

Samtidigt har de kontakter jag knutit berott på att jag sträckt lite på principerna och jobbat med mitt personliga nätverk parallellt och försöker vara tydlig med att det är jag som twittrar för Dramaten och att privata jag jobbar på Dramaten. Så fortsättning följer.

Ett annat arbete som ligger för mig är att få resten av organisationen involverad i det som händer. Det är ju jättebra att jag får kontakt med folk, men hur ska jag göra för att föra kontakterna vidare i organisationen?

Min dolda agenda går ut på att öka incitamentet för folk att prata om teater, inte bara på twitter utan på nätet generellt. Jag vill se publikrecensioner och diskussioner om vad som är bra teater för olika människor. Den stora nöten att försöka knäcka är hur mycket teatern ska vara till för sig själv – för att konstformen ska utvecklas,  hur stort samhällsansvar den ska ta – genom att ta upp aktuella frågor och hur mycket teatern ska tänka på publiken – genom att ha en lättsmält repertoar.

För egen del har jag svårt att se att det ena måste utesluta det andra. Jag tror på en bra balans mellan de tre. Dessutom är jag ganska säker på att den delen av publiken som ännu inte kommit till teatern skulle få lättare att ta sig dit om vi kunde sluta prata om den som någonting konstigt. Det är ju faktiskt i de allra flesta fall inte så komplicerat som det låter.

Det ska bli väldigt intressant att höra hur de tre andra företagstwittrarna tänker och hoppas på att få lite feedback på mina tankar. Men nu får jag nog ta och damma av engelskan en aning.

Följ konferensen live på webben: livestream.com/disruptivemedia

Följ konferensen på twitter: hashtag #realconf.

Kommentarer