En fluga på väggen i processen

En testlivesändning med hjälp av Björn Falkevik, kungen av livesändingar på internet, blev en testfilmning. Dramaten& har stött på ett IT-hinder.

Tanken att ha möjligheten att utöka publiken till kringarrangemangen runt föreställningarna är för bra för att släppa. Det finns pjäser som kräver diskussion, delaktighet i processen och större insikter än hur man får tag i en biljett för att verkligen ge något.

Jag anser att Törst är ett sådant exempel. Skriven av Sarah Kane, en ung kvinna med stora problem med sin existens har skrivit pjäsen. När Nadja Weiss berättar om hur även hon som regissör anser att Sarah Kane har krånglat till det genom att inte ge personerna några namn, och hur orden inte haft någon mening ens för dem initialt, så tänker jag att jag velat vara en fluga på väggen under deras arbetsprocess med texten.

Det är det jag strävar efter. Jag vill finnas där för publiken, vara den där flugan, ge det extra som kan behövas för att man ska få upp ögonen för de frågeställningar pjäserna väcker, nysta i meningen med det och se till att teatern blir den upplevelse som publiken förtjänar. För de som vill.

Här pratar regissör Nadja Weis och dramaturg Jacob Hirdwall om Törst, deras arbete med pjäsen och om Sarah Kane. Först pratar Nadja i ca tio minuter, sen tar Jacob över och de har saker kvar att prata om när de måste avsluta så att publiken också får se föreställningen.

Kommentarer