En god historia – om webbnärvaro och trovärdigt berättande Gitta Wilén #ggm09 (råanteckning)

Gitta Wilén om att berätta så att man blir trodd och hur företag bör tänka för att vårda sin webbnärvaro. Konkreta exempel från hennes arbete som storyteller för Veidekke Bostad.

Gitta börjar med att berätta om en pojke som är tre år som bor i årsta. Han sitter i föntstret och tittar ut mot bygget. Han själv bygger hus i Duplo. Veidekke är stora i Nirge, när Gitta var där och firade 17 maj pratade hon med Gunnar – Brti Stakstons pappa om varför man firar den 17 maj. Då fick hon veta att det är den nya grundlagen som firas. Efter det är hon med i en folkdräktsgrupp på facebook.

Martin Palacio bad Gitta börja på Veidekke och skriva historier om deras bostadsområden.

Kvaliteten är viktig. Relevanta, trovärdiga historier är viktiga. I Stockholm är det otroligt många som funderar på att flytta. När man då söker på ett område vill man få bekräftelse på att det är ett område som passar ens livssituation. I bästa fall hittar man då Gittas texter.

När hon började trodde hon att hon skulle få se en massa fina hus, men i bästa fall har de lagt grunden. Modellbygget är som yrkesgrupp på utdöende när 3Dtekniken kommer. Men det är fascinerande med yrket, kul att träffa personerna. Att berätta om yrket ger mer kött i berättandet.

Bilderna på flickr, filmerna på blip. Försöker visa områdets karaktär. När Gitta närmar sig folk i områdena så hakar hon på dem om de säger nej. Då får hon oftast med sig historier till slut i alla fall. Hon har ingen målgrupp i sikte när hon utformar sina berättelser utan försöker fånga områdets karaktär.

Vi får se en film med en kille som är expert på att stapla muggar. ”Speedstack”. Ibland får man döda nåra darlings, som när Jakob berättade vad muggarna kostar, en fantasisumma som kan slå tillbaka på honom i efterhand. När Gitta träffar bloggare länkar hon till dem och de företag hon har med i sin berättelse.

Att gå runt och prata med folk ger inspiration till bilder och berättelser om områdenas karaktär och jag kkan inte låta bli att tänka att det finns flera drömjobb. 🙂 På ett helt underbart sätt lyckas hon fånga personer, omgivningar och berättelser om de olika bostadsområdena.

HD-kamer, digital kamera och webbtjänster som Flickr, Blip, texterna ligger på Veidekkes hemsida. Gitta jobbar mycket på magkänsla, åker ut och ser vad som händer, känner in och tar kontakt med folk hon träffar.

Det har gett tydliga resultat. Efter de första fya månaderna har hon fått fortsätta då marknadsavdelningen har sett ett lyft i försäljningen.

Kommentarer