En helt vanlig dag på jobbet – #blogg100

Måndag är måndag är måndag. Hur kul man än har på jobbet. EN måndag när det river i halsen och näsan svider är ännu mer måndag. Så idag blev det inte så mycket mer gjort än de där måste-sakerna. Och om jag nu ska fylla min blogg med inlägg från varje dag är det nog dags att jag börjar berätta lite om vad jag gör på jobbet. Så varför inte göra den här första #blogg100-arbetsveckan till något av en jobbdagbok?

Det första jag gör när jag kommer in är vanligtvis att slå på datorn, gå hämta en kopp kaffe medan den startar upp. Eftersom jag har pc på jobbet så är den nästan klar när jag kommer tillbaka.

Skärmavbild 2013-01-28 kl. 21.25.25Checkar in

Jag checkar in i min mest använda iPhone-app ”tidrapport” på kategorin CM – bevakning, filtrering och bemötande. (CM=Community Management, jag vet, det låter lite töntigt, den som hittar en bra svensk benämning på detsamma vinner ett pris).

Appen är ett steg i min effektiviseringsutveckling. Med den får jag koll på hur mycket tid jag faktiskt lägger på respektive arbetsområde. Användbart både vid tidrapportering vid månadens slut, för projekt och för framtida estimering och planering.

Bevakning

Det första jag gör är att kolla av Twitter, Facebook och Kundo. Högsta prioritet då är att checka av om någon ställt någon fråga direkt till oss. Kan jag besvarar jag den själv. Kan jag inte skickar jag den till någon som kan. Sen loggar jag in på Connycom för att göra en kvalitativ analys av allt som skrivits om Naturskyddsföreningen sedan i fredags. Det här har jag äntligen kommit igång med. Ett grymt bra verktyg för att på sikt kunna se vilket genomslag vår egen kommunikation har. Där gör jag en snabb bedömning av blogginlägg, Facebookinlägg och tweets – är de positiva, negativa eller neutrala till ämnet utifrån vårt perspektiv? Är det kvinna/man/organisation som skriver? Och om det är kopplat till något av våra pressmeddelanden eller artiklar på webben eller bloggen så klickar jag i det.

Sen är det dags för lite omvärldsbevakning. Det är här tiden för min CM-session börjar ta slut, så det blir oftast en snabb scanning av Twitterflödet och de listor med Twittrare vi har skapat samt de bloggar jag följer i Google Reader. Sökningar på olika ämnen som vi är extra intresserade av just nu, hashtagen #swgreen är viktig för oss i miljösvängen. Bra grejer jag stöter på Retweetas och extra viktiga saker ser jag till att berörda i organisationen tar del av. Det kan vara allt från nyheter om någon sakfråga vi jobbar med till någon person jag tycker verkar intressant för sakkunniga att följa.

Mail

Ja, den här proceduren gör jag varje morgon, och minst en gång till under dagen. Sen kollar jag mailen. Alla mail som innebär uppgifter flyttar jag direkt till mappen ”hantera idag”, intressanta nyhetsbrev lägger jag i ”att-läsa-mappen” och snabba frågor får svar direkt. Sen öppnar jag ”hantera idag-mappen” och planerar in uppgifterna i kalendern och berättar för avsändaren att jag är tacksam och glad att den ser till att jag får göra skäl för lönen och när jag tänkt sätta igång med att göra det.

Det är vad jag hinner med innan 10.30 då det är dags för det vi internt kallar för g-gruppsmöte. Så jag checkar ut från CM och checkar in på g-grupp.

G-grupp

G-gruppen är generalsekreterarens möte med presschefen och alla avdelningschefer. Jag och Jajje är med från kommunikationsavdelningen. Där går vi igenom omvärldsläget. Här kommer mitt bevakningsarbete till användning. Jag ger input om hur folk reagerat på saker vi gjort, vad vi får för frågor, hur andra hanterat samma fråga. Annars är det stort fokus på vad som stått i papperstidningarna och vad som står på den politiska agendan. Sen kör vi igenom listan på planerade seminarier, utspel och debattartiklar. Vi har som mål att bli bättre på att hinna prata om hur vi integrerar kommunikationsaktiviteterna, men än så länge är listan mest lång. Så vi går vidare till varsin kammare efter mötet och tänker på våra egna ansvarsområden själva.

Checkar ut för lunch.

Avdelningsmöte

Efter lunch har vi 30 minuters personalinfo, idag var det inställt. Så det blev att checka in på kategorin ”interna möten”, i det här fallet för det veckovisa planeringsmötet med kommunikationsavdelningen. Vi prövade en ny effektivare mötesteknik idag. Någon utses till mötesordförande. Denne skriver upp allas punkter på tavlan. Punkterna tidsstätts och prioriteras. Någon (idag blev jag någon) utses till tidtagare och någon annan tar rollen som protokollförare. Sen river vi av punkterna.

Stående på våra avdelningsmöten är att vi går igenom de mediala aktiviteter som är på gång, bland annat med återkoppling från g-gruppen. Vi diskuterar hur vi på bästa sätt når relevanta målgrupper med relevanta budskap och sätter mål för våra insatser, åtminstone kommer vi att göra det på måndagsmötena snart…

Mot en målinriktad framtid

Hittills har alla upplevt en ganska stor dos av ”hjälp-känsla” när de flesta bollar bara finns där i luften helt plötsligt och ska jongleras. Nya rutiner, konkreta målsättningar för alla våra aktiviteter och tydligare rollfördelning för kommunikationsavdelningens arbete är i rullning och jag är extremt positiv till det. Kanske för att jag haft en drivande roll i framtagningen av dem. Men jag tror verkligen att de kommer att hjälpa oss till bättre framförhållning och att vi ska få mer utrymme för den kreativa processen.

Med våra nya rutiner kommer vi ha järnkoll på allt som är på gång, veta exakt varför vi gör allting och bara behöva jonglera det som verkligen måste jongleras. Förhoppningsvis kommer jag att kunna rapportera mer om detta under de här 100 dagarna.

Den nya mötestekniken fungerade mycket bra, så framtiden ser verkligen ljus ut.

Klockan är nu 15.00. Tillbaka vid arbetsplatsen, hjälpte någon kollega med någon teknisk grej och en snabb bevakningsrunda och kolla mailen igen. Sen hann jag inte så mycket mer den här dagen.

Hemåt

Min son, Felix, droppade in efter fritids ca kvart i fyra, vi hade bestämt att vi skulle åka tillsammans hem. Jag behövde gå lite tidigare idag för att hinna hämta lillstrumpa och fixa mat för att följa henne till Kulturskolan där hon går på streetdance.

…eller…jag ska bara…

Men precis när vi skulle gå kom jag på att jag hade lovat att ringa upp en journalist på en lokaltidning från södra Sverige. Han höll på med en artikel om ekologisk mat och var intresserad av det faktum att vår artikel ”5 viktiga varor att byta till eko” blivit så populär och spridits galet mycket överallt. Han undrade vad vår tanke med att skriva artikeln var, varför vi inte bara säger att man ska välja allt ekologiskt, och hur vi tänker angående att den delats och spridits så mycket. När han fått svar på det tog jag min påpälsade, svettiga, otåliga och småsura son i handen och drog hem.

Dagens fråga

Vad tycker du är en bra titel på svenska för ”Community Manager”? Våga inte skriva forumansvarig, för då kommer jag ha sönder något.

Det här inlägget är nummer 3 i serien #Blogg100 – en utmaning att skriva en bloggpost om dagen i 100 dagar. 

Kommentarer