Jag köper Unicefs kampanj med en stor like – och några påsar vaccin

Få saker gör mig så irriterad som attacker på digitalt engagemang, eller när man ser ner på slacktivism. Att tro att

”Det finns en risk att den klickande aktivismen, den så kallade ”slacktivismen”, kan skapa passivitet”

är lika tokigt som att tro att människor lyssnar mindre på musik bara för att det finns Spotify.

Nu är jag mer än övertygad om att Unicef förstår det. Och därför är det ju bara att köpa hela deras nya kampanj med en riktigt stor like! Jag köper också en påse vaccin.

 

 

För även om man inte blir passiv av att gilla en organisation på Facebook så ligger det en rejäl sanning i att betalningsvalutan för det man behöver här i världen är pengar. Tyvärr kan man inte betala i likes. Än.

 

Men tack och lov för slacktivismen som gjort det möjligt att bedriva effektiva insamlingskampanjer digitalt. Med humor dessutom. Hos Djurens Rätt pågår en intressant diskussion i kommentarsfältet efter deras blogginlägg om kampanjens slacktivismbudskap.

 

Då var vi uppe i blogginlägg nummer 63 i #blogg100.

Kommentarer