Kommunikation och öppenhet skapar ett trevligare klimat

Min LIA-plats är bra på mycket. TradeDoubler är tillräckligt stora för att vara kaxiga och vänder sig i första hand till de affiliates i nätverket som driver stora mängder trafik.

När jag fått i uppdrag att granska den övriga marknaden börjar jag dock fundera på om det inte var dags att tänka om för ett tag sedan helst. Affiliates är aktiva på webben och googlar man på ”affiliate” kommer tre olika forum som behandlar ämnet upp på första söksidan.

På alla forum har de stora affiliateföretagen skapat egna trådar som de sköter med varierande kvalitet. Föredömliga i fallet kommunicera med sina affiliates, och överlägsna – är de närmaste konkurrenterna Zanox. Ingen kritik behöver ligga där och skvalpa för att accelerera irritationen särskilt länge – nästan varannat inlägg kommer från Zanox själva. Dessutom har de skapat en blogg där affiliates får information om nya program och kan kommunicera tillbaka.

Gör man inte som Zanox spprider sig en dålig stämning bland användarna som kommer att smitta av sig på alla delar av verksamheten.

Det slog mig att det inte gick att hitta något forum där annonsörerna diskuterar. De enda annonsörerna som skrivit inlägg i forumen var de som också själva är affililiates. Det är visserligen inte så konstigt eftersom marknadscheferna antagligen lejer ut den digitala marknadsföringen på TradeDoubler och andra aktörer eftersom de själva inte är så aktiva på nätet.

Eftermiddagen idag förgylldes av en kunds affärsutvecklare som föreläste om vad de gör på nätet. Det var skönt att höra att ett så stort företag som detta är har fattat att det är viktigt att våga släppa lite på kontrollen och att det är kunderna som är viktiga. De har till och med fattat att de kan få mer hjälp av kunderna själva om de bloggar eller skriver skriver om företaget i olika sociala medier.

Han tillförde också en ny kunskap angående medielandskapets förändring. Visste du att man har förbjudit utomhusreklam i Brasilia? De ofta höga skylthållarna i metall gapar tomma och ser ut som bortglömda byggställningar. Anledningen till förbudet sägs vara att det är fult med utomhusreklam. Jag kan hålla med, men jag tror inte jag kan tycka att det är snyggare med tomma reklambyggställningar.

Jag föregår ett tag med fullkomlig transparens eftersom ni numera kan se var jag befinner mig i realtid. Du har väl sett lociloci-widgeten till vänster? Cool tjänst, men jag får se om jag orkar med alla fans som nu alltså kan ha fullständig koll på var jag befinner mig.

Kommentarer