Konkreta tips på #sswcinsamling #sswc

20120818-193540.jpg

Så idag klockan 11 hade vi vår session, jag och Mario. Och åh vad vi är nöjda. Vilka grymma människor det är här på Sweden Social Webb Camp. Ungefär 25 personer dök upp och gav sig in i diskussionen med konkreta tips om i huvudsak två saker;

1. Hur man kan få ett engagemang i en fråga till vilja att donera pengar.
2. Hur vi kan agera för att argumentera för mer resurser till webbaktiviteter internt.

Jag gör det lite enkelt för mig själv här, mest för att jag ska hinna få ner tankarna innan de försvinner. Så det blir punktform här.

1.
A) Hej, ser att ni fixar den coola aktiviteten xxx, kan vi få hänga med och xxx?
Häng med på aktiviteter – Barncancerfondens närvaro på pafcahrity är ett jättebra exempel. Aktiviteten behöver alltså inte vara egenarrangerad utan snarare med fördel att man hakar på andras initiativ och gör det till en insamlingsaktivitet för sin egen organisation. Marios närvaro där på skeppet har satt igång värsta rörelsen här på Sswc. Pengar samlas in i stövlar och företag hör av sig och vill ha auktion på olika saker. Ringar på vattnet.

B) Vi behöver pengar. Punkt!
Det finns en rätt stor risk för att sänka viljan att förändra något i en sakfråga om man ber om pengar i samma andetag som man berättar om problemet. Bättre då att vara tydlig med varför man behöver pengarna/medlemmarna. Iof tycker jag att detta är en jätteutmaning att få till eftersom vi på kommunikation nätt och jämnt hinner med att få till det med de sakfrågor vi kommunicerar. Men det känns som något att se över.

C) Ge 100 kr så räddar du nåt
koppla insamlingen till något konkret som pengarna ska gå till. Ja, folk vill helt veta vad de skänker pengar till. Inte nytt, men nåt som kom upp, såklart. Här kom vi också in på behovet av att följa upp med givaren hur det gick.

2. Hitta värdet
Hitta ett sätt att visa på värdet av dialog och engagemang i ens varumärke/fråga, tex genom delningar av innehåll etc.

  • Jämför med det beräknade värdet på andra marknads- och pressaktiviteter och hitta värdet på tex en retweet, ett mention, en delning på FB, en prenumerant på bloggen/Youtube, intern kunskapsdelning/självförtroende, relationsskapandet med befintliga medlemmar/givare etc
  • Mät hur engagemangstoppar i digitala medier korrelerar med medlemsantalet/pengar till insamlingskontot
  • Det låter kanske enkelt. Och det kan det nog vara också. Behövs bara en modell och lite information. Du som har en appliceringsbar sådan, hojta gärna till!

    Kommentarer