Kultur, stålar och nätverk

Tredje besöket på Arbetsförmedlingen avslutades med en överenskommelse om att jag nog var självgående och inte behövde springa där särskilt mycket mer utan maila in mina aktiviteter en gång i månaden. Skönt!
Steg två var ju att få iväg ansökan till A-kassan. Den bestod i fem blanketter som skulle fyllas i. Med fasa tog jag mig an högen som faktiskt visade sig vara ganska harmlös. Resultatet antar jag att jag får vänta på.
Steg tre var att börja skicka in och ringa till intressanta ställen att jobba på. Det resultatet får vi också vänta på. Vet inte om det är jag och min inriktning men uppenbarligen verkar folk ha lite annat för sig så här års än att jobba.
Nåja, det har blivit bock, bock och påbörjad bock på de tre stegen.
Nu hoppas jag inte det är förbjudet att nätverka när man söker A-kassa för då är jag rökt. Nu har jag ju fastnat i tanken om att revolutionera teater/kulturvärlden och har i det syftet tagit kontakt och träffat Elisabet Widlund för att prata om kulturorganisationer och företagande samt digitaliseringen av PR och marknadsföring där kultursektorn ligger hopplöst efter. Jag har också träffat Henrik Bäckbro i ungefär samma syfte.

Det jag vill åstadkomma är att lista ut hur kulturorganisationer också ska vakna upp och förstå att internet kan användas för diskussioner och debatt likaväl som svenskans kultursidor. Att kulturpersonligheter har möjlighet att själva kunna bestämma hur de ska framstå och vilket budskap de vill nå ut med i ett projekt istället för att lägga allt i händerna på några enstaka kritker. Deessutom vill jag att de ska förstå att det går att kombinera integritet med närvaro på internet. Många verkar tro att närvaro på internet handlar om att blogga om fikastunder och att twittra om när man går på toaletten.

Men både Elisabet och Henrik har bidragit till insikten att tiden är mogen för även denna bransch att ta steget. Det finns många med olika bakgrund som funderar som vi. Och lyckas vi samla energin så kan det säkert gå ganska smidigt.

Henriks och mitt samtal avslutades med något som kändes som en brilljant idé – att starta ett (ännu ett) lunchnätverk där frågor om kulturens finansiering, marknadsföring och organisation diskuteras.

Kommentarer