Lägg av med snyltande på andras utrymme eller gör det åtminstone snyggt.

Det förekommer alldeles för ofta. Det förekommer i bloggar, på microbloggar, i facebookgrupper och eftersmaken det lämnar efter sig påminner om den efter att man haft inbrottstjuvar i hemmet.

Företag och personer som bara kastar ur sig sin skit utan att bry sig om huruvida man bryr sig. Typexempel ser ni bland kommentarerna här på Fyra nyanser av rosa. Två-tre av sju kommentarer är reklam. Kul…

Man snappar alltså upp att personen har skrivit om ett ämne (i bästa fall – i sämsta har man endast råkat använda ett nyckelord) som man tycker verkar relevant för sin egen sak Sen tror man att det ska vara bra PR att utnyttja utrymmet för att slänga ut länkar och information om sin egen grej. Utan att ens försöka få det att se ut som om man har läst inlägget.

Hedfirst tar upp exempel från Twitter och jag bara håller med. Skitdålig PR. All synlighet är verkligen inte bra synlighet. Dags att hitta ett namn för detta fenomen. Vad ska de heta?
PR-Pirater?
Microkapare?
Snyltgäster?
Puckon?

Reblog this post [with Zemanta]

Kommentarer

Jag vet precis vad du pratar om. Det är riktigt störande. Men sedan finns det företag som har goda intentioner och ligger på gränsen. Vi har inte riktigt lärt oss etik och moral, eller satt upp spelreglerna, i (micro)bloggvärlden ännu.