“Lägg upp det på webben”

http://www.flickr.com/photos/damienbasile/3629544077/sizes/m/in/photostream/
Hittad i daminebasile's Flickr

När man har mitt jobb är frågan ”kan vi lägga upp det på webben?” ganska vanlig. Jag vill alltid svara ”hur menar du då?”. För i min värld är det självklart att ”det” ska upp på webben. Frågan (eller frågorna) borde enligt mig snarare vara: Var?, vad vill vi få ut av ”det”? och vem riktar ”det” sig till?

Det som är kruxet här är att de flesta bara tänker på vår egen webbplats när de säger ”webben”. Men – förutom en självklar plats på vår egen webbplats har vi en mängd andra kanaler att använda oss av. Även om jag tycker att jag har en rätt bra koll på hur och var vi får lättare vingar på vår information, och hur vi blir bättre på att berätta om det vi jobbar med på ett pedagogiskt sätt för de som inte är så insatta i miljöfrågor, så är det inte alltid lätt att hålla huvudet kallt och få med alla pusselbitar. Vi jobbar med så extremt många olika saker och gör helt fantastiskt mycket kopplat till varje sak.

Därför tog jag tillfället i akt att lägga några timmar på att reda ut och stapla upp allt vi borde göra. Lyx att få tid till det. Det händer bara när alla andra är på semester.

Jag har skrivit ner det jag kan komma på i ett Google doc för att för en gångs skull dela med mig lite av hur vi jobbar på ett praktiskt plan. Att-göra-listan som kommer på slutet är lång och gedigen. Kvarstår att prioritera!

Observera att det är ett dokument under bearbetning. Det kommer antagligen aldrig bli klart då utvecklingspunkter förhoppningsvis kommer att strykas i samma takt som nya kommer till. Eftersom det är nerskrivet i punktform kanske inte allt är självklart för alla, om du undrar något är det bara att fråga på.

Uppdaterat: Ja visst ja, när jag var på semester publicerades ju Jennifer Barks intervju med mig på Bineros blogg. Borde ha länkat till den för länge sedan, men jag tycker det är lite läskigt. Samtidigt är det värt, för hon skriver en hel artikelserie om hur olika organisationer jobbar med sociala medier.

Kommentarer

Precis! Mitt i akilleshälen. Det är en viktig del som jag definitivt måste lära mig mer om. Hittills håller vi på och försöker bygga upp en bas, en hygiennivå på vår internetnärvaro, vilket dokumentet ska leda till att färdigställa.

Det är så extremt svårt att veta vad som är lönsamt.
Det är knepigt att bedöma ekonomin i insatserna eftersom en stor del av arbetet handlar om opinionsbildning och folkbildning snarare än att dra in pengar. Hur mäter man vad en persons nya kunskaper eller eventuell inspiration till handling är värd? Jag har tänkt att vi borde bli bättre på att följa upp engagemanget på olika aktiviteter för att vi ska lära oss mer om vad som funkar och inte. Men jag har inte riktigt kommit dit utan går fortfarande mycket på känsla, men fortfarande efter ett år på samma arbetsplats blir jag fortfarande förvånad över vissa saker som blir jätteuppmärksammade som jag inte hade förväntat mig och tvärtom.

Det som går att mäta är insamlade medel och värvade medlemmar, och det behöver jag lära mig mer om. Dvs kopplingen mellan aktivitet och inkomst. Men det är viktigt att våra aktiviteter inte börjar bli rena värvnings- eller insamlingsaktiviteter. Även om de såklart hänger ihop i slutändan. Gör vi bra saker och man tycker att man får ut något av våra aktiviteter ökar med all rimligheten chansen att man också vill stödja verksamheten.

Vilken blogg/bok/rapport ska man läsa för att sätta fingret på det här?

Om man inte kan mäta det, tycker jag inte man skall göra det. Då suboptimerar man alltid.

Sedan kanske man får anpassa mätpunkten. Tex, om du vill ”utbilda” då är det kanske en lämplig video folk skall se. Är denna videon 3 min lång så får man sätta upp ett mål i google analytics som visar hur många har spenderat mer än tre min på denna sidan.

Då kan man anta att de konsumerat videon och blivit ”upplysta”

Därefter kan du följa upp måluppfyllelse och blir det fel, kan du analysera vad som gick fel, göra om och därefter fortsätta ösa in stålar.

Så du får koka ned aktiviteterna till mål fundera ut en mätpunkt, därefter sätta igång. Först då kan du få in begreppet ”ekonomi”

Jag föreslår att du blir kung på google analytics och adwords/Contentnätverket/Facebook annonsering. Då kan du verkligen få ut saker, mäta lönsamhet och nå måluppfyllelse.

Superuppskattar ditt svar och tror faktiskt att det faller ner några bitar på plats här. Där fick jag den hjälp jag behövde för att kunna prioritera punkterna i listan.
Muchas gracias!

Superuppskattar ditt svar och tror faktiskt att det faller ner några bitar på plats här. Där fick jag den hjälp jag behövde för att kunna prioritera punkterna i listan.
Muchas gracias!

Om man inte kan mäta det, tycker jag inte man skall göra det. Då suboptimerar man alltid.

Sedan kanske man får anpassa mätpunkten. Tex, om du vill ”utbilda” då är det kanske en lämplig video folk skall se. Är denna videon 3 min lång så får man sätta upp ett mål i google analytics som visar hur många har spenderat mer än tre min på denna sidan.

Då kan man anta att de konsumerat videon och blivit ”upplysta”

Därefter kan du följa upp måluppfyllelse och blir det fel, kan du analysera vad som gick fel, göra om och därefter fortsätta ösa in stålar.

Så du får koka ned aktiviteterna till mål fundera ut en mätpunkt, därefter sätta igång. Först då kan du få in begreppet ”ekonomi”

Jag föreslår att du blir kung på google analytics och adwords/Contentnätverket/Facebook annonsering. Då kan du verkligen få ut saker, mäta lönsamhet och nå måluppfyllelse.

Precis! Mitt i akilleshälen. Det är en viktig del som jag definitivt måste lära mig mer om. Hittills håller vi på och försöker bygga upp en bas, en hygiennivå på vår internetnärvaro, vilket dokumentet ska leda till att färdigställa.

Det är så extremt svårt att veta vad som är lönsamt.
Det är knepigt att bedöma ekonomin i insatserna eftersom en stor del av arbetet handlar om opinionsbildning och folkbildning snarare än att dra in pengar. Hur mäter man vad en persons nya kunskaper eller eventuell inspiration till handling är värd? Jag har tänkt att vi borde bli bättre på att följa upp engagemanget på olika aktiviteter för att vi ska lära oss mer om vad som funkar och inte. Men jag har inte riktigt kommit dit utan går fortfarande mycket på känsla, men fortfarande efter ett år på samma arbetsplats blir jag fortfarande förvånad över vissa saker som blir jätteuppmärksammade som jag inte hade förväntat mig och tvärtom.

Det som går att mäta är insamlade medel och värvade medlemmar, och det behöver jag lära mig mer om. Dvs kopplingen mellan aktivitet och inkomst. Men det är viktigt att våra aktiviteter inte börjar bli rena värvnings- eller insamlingsaktiviteter. Även om de såklart hänger ihop i slutändan. Gör vi bra saker och man tycker att man får ut något av våra aktiviteter ökar med all rimligheten chansen att man också vill stödja verksamheten.

Vilken blogg/bok/rapport ska man läsa för att sätta fingret på det här?