Locka fler med tydligare budskap

Ytterligare en grej att fundera över. Jag brukar gilla ärlighet. Men jag gillar också sagor. Dessa två leker inte alltid så bra ihop.

Kanske blir PR mer ärligt ju mer sagolika historierna är? De flesta nyheter är ju dolda agendor och småslipade historier. Varför inte storslipa dem? Jag tror att jag tycker att de kommer undan!

Till det verkligt intressanta: att just Dramaten tas upp som ett exempel på institutioner som verkar nöjda med sin målgrupp… Jag vet ju från säkra källor att de inte är det. De har fattat att de måste göra något, men har väl inte helt klart för sig vad.

Att det verkar så vet vi alla, de själva inte minst. MEN, de är rädda om kvaliteten och fördjupningen. Jag VET att det går att behålla båda dessa OCH bli mer folklig. Nu när journalismen förändras kommer de att få hjälp på traven. Jag är övertygad om att även Dramatens repertoar kunde locka fler om bara budskapet var tydligare.

Som det är nu recenseras deras kanske lite tyngre föreställningar av tunga kulturjournalister med tunga texter. En misstanke i mig gror. Den säger mig att bara lite mer begripliga texter om de tyngre pjäserna skulle hjälpa utan att för den delen ha förändrat något i vare sig djup eller kvalitet.

Ska man kunna locka ny publik måste den nya publiken invigas, eller invaggas om man så vill. Detta kan man bara göra genom att tala om att de är välkomna och berätta på ett konkret och tydligt sätt vad de har att vinna på att ta sig tid att gå på teatern. Ny kommunikation, nya kanaler och tydligare budskap.

Kommentarer