Marknadsföring i sociala medier #Hail and #Fail #ggm09

  • Det är viktigt med transparens, vi kan inte stänga dörrar och låta bli att kommunicera.
  • Målgruppen kommer inte till dig, vi måste ta oss dit där målgruppen finns.
  • Ge, ge, ge och kanske få.
  • Skryt vinner inga vänner.

Åre lägger upp bilder på snökanoner och skapar förväntningar inför säsongen på sin Facbook page. Twitterstreamen är en kopia av Facebook, inte så bra.

Örat mot marken – EA Sports, gör TV-spel. En kille upptäckte att man kunde gå på vattnet och la ut en film på vattnet. EA svarade med en gång med en egen film. Tiger Woods 09 – Walk in water –

Saltå Kvarn använde sociala medier för att skapa stöd för att behålla sin prismodell. Kritiken från Coop besvarades och Coop fick ta smällen.

Leslie Hunnington från Bemz sör sofföverdrag till IKEAA. Bemz  är små, har inte råd att bygga varumärke först eller köpa medieutrymme. Använder PR och sociala medier. Kostar tid men man behöver inte köpa utrymme.

#Fail

Nike har en Facbook page men har slutat prata med sina kunder där. De vill istället prata med människor på sitt forum där man måste logga in och den är säljdriven.

Moogy gjorde en pitch till SonyEricsson och Wisely. Heidi tycker inte att de lirar tillsammans. Välj en bloggare som passar ditt varumärke.

Big nono, lägga till kompisar på Facebook.

Uppföljningen är rätt svår att se än, men det går att se att dialogerna har ökat. I diskussionen kom många fall upp med företag som sökt upp folk vilket kan bli väldigt fel. Exempelvis när Socialdemokraterna, eller ännu värre Polisen sätter igång och följer dig. Som företag gör man nog rätt i att låta folk hitta dig.

Det är märkligt att vi blir oerhört irriterade av att företag lägger till dig men när privatpersoner gör det ignorerar vi och går vidare. En förklaring kan vara att man som privatperson inte vill ha ett företag i vardagsrummet, särskilt om det är ett man inte brinner för.

Johanna tycker att Lindex gör ett bra jobb som ger ut relevant information och att det är oproffessionellt att diskutera saker man tex förhandlar om officiellt. Det står inte oemotsagt eftersom det kan tyckas vara förlegat att förhandlingar ska vara hemliga. Kommunikation från företag ska innehålla relevant information.Det kan vara ett sätt att få feedback inför förhandlingsmöten. Det går säkert att hitta ett professionellt sätt att öppna upp inför förhandlingar. I fallet Salåt Kvarn och Coop hade vi kanske reagerat annorlunda om det hade varit Coop som hade gått ut och angripit Saltå Kvarn offentligt.

Förut skrev man till företag, sen kunde man ringa och nu kanske det blir twitter som blir ett självklart sätt att komma i kontakt med företag.

Heidi om #Fail och #Hail i sociala medier (Här fick jag visst ett #WPFail kanske skulle ha suttit i andra rummet där Annika Lidne pratar teknik… ???

Tack @Heidupdate!

Kommentarer