Mot bloggtoppen – på nätet och IRL #ggm09

Bloggdrottningen Johanna Ögren står bakom bloggar som Lilla Gumman och Bokhora. Hon ger konkreta råd och tips om hur man skapar en framgångsrik blogg genom marknadsföring både på nätet och IRL.

Lite betryggande faktiskt. Även Johanna – liten gumma och allt kan misslyckas med en så enkel sak som att koppla upp sin användarvänliga Mac med projektorn.

för den som behöver en närmare presentation av Johanna så har hon jobbat i 11 år i konsultbranschen  men var den enda bloggaren som fick två nomineringar till Aftonbladets Stora bloggpris, för Bokhora.se och LillaGumman.se

Att tänka på innan man startar:

  • Vilket syfte har jag med min blogg?
  • Hur mycket tid ich pengar kan jag lägga ner?
  • Välj namn med omsorg. Johanna erkänner att Bokhora kanske inte var så geomtänkt, man ska leva med det ganska länge.

Var beredd på konsekvenserna av varje val. Vad vill man göra och vad vill man uppnå.

Angående ämnet: privat, ämne, sälja produkt?, Många läsare eller få läsare?

Ur teknisk sunvinkel – server, domän, hotell, server?, verktyg, design?

Ur tidsperspektiv: ensam eller flera? Ta tid från ordinarie arbete familjesituation? Tjäna pengar eller inte?

Att starta tillsammans med flera ger större nätverk, flera vinklar, mindre tid per person men också delad uppmärksamhet.

Fashionista:

fokuserad, med tydligt mål – hur stor kan man bli?Ville egentligen redan då starta en litteraturblogg, men ville nå en bredare målgrupp.

Kalkylerat kring allt från ämne till tidsåtgång till uppoffringar, är inte så modeintresserad så det tar mycket tid.

Bokhora

Var en rolig grej, startades efter alldeles för mycket vin på en restaurang och skulle bli en liten blogg som var mer för skribenterna att dela med sig till varandra.

Lilla gumman

Fokuserad, tydliga mål – ville nå framgång.

Visste då vad som fungerar och inte, visste att det skulle bli fritidsbloggande och var tydlig från början med att jobbet fick gå före, men de ville nå ut i andra medier.

Hur har jag blivit framgångsrik?

Namnet är viktigt

Nischat ämne som man brinner för

Nischat mot en specifik målgrupp

Var först – eller kommunicera att du är först.

Erfaren bloggare med ett upparbetat varumärke i bloggvärlden

Seriös från start

Frekvens

PR-strategi utifrån vad man INTE vill

Självuppfyllande profetior

Bjuder på sig själv

Nyttjat det sociala nätverket.

Namnet

Tchupitoulas – svårt att komma ihåg, ingen anknytning till innehållet

Fashionista – återspeglar innehållet

Att vara först

Trendspaning i januari – det finns inga tekniksajter för tjejer. Johanna bjöd på den idén. Ingen nappade och fick ta hand om det själv tillsammans med KArin. Har försprång mot konkurrenterna. När P1 vill att någon kvinna ska uttala sig om Pirate Bay ringer de johanna och Karin. De var kanske egentligen inte först, men det var ingen som hade sagt att de gjorde det. De kan sätta agendan. Mycket uppmärksamhet runt det.

Självklart hjälpte erfarenheterna till efter framgångarna med fashionista. Både kunskapsmässigt och publikmässigt.

Johanna har nyttjat sitt sociala nätverk. På Facebook har bokhora.se 1008 fans utan att ha ansträngt sig det minsta. Det har skött sig själv. De nyttjar det till att skicka meddelanden om erbjudanden och låter publiken diskutera själva.

Registrera ditt varumärke. På alla bloggsajter och sociala nätverkssajter.

Självuppfyllande profetior

punkt se – gratistidningen ringde upp och ville intervjua Johanna. J bestämde sig snabbt för att hon ska få fram att de har tankar om att göra något annat. Rubriken blev ”Bokhora tar steget in i TV”. Det satte fart på alla medier. Alla blev jätterädda att de skulle göra TV och att de inte skulle vara med på tåget.

Tala om att du finns för media – och påminn dem.

Tänk på när du skriver

  • Jobba med bilder,
  • var personlig men inte nödvändigtvis utlämnande.
  • Uppdatera ofta
  • Videoklipp
  • Länka gärna tillbaka till gamla inlägg på samma tema.
  • Var noga med kategoriseringarna, inte för många se till att de är relevanta.
  • Hellre många och korta inlägg på samma tema än ett långt.
  • Olika ämnen i olika bloggposter.

Ingen av Johannas bloggar genererar några pengar. Däremot genererar det inkomster genom att hon får föreläsa och prata i radio och andra medier.

Vill man tjäna pengar måste man vara med i MUFF och tycka om päls. Inget av dem passar riktigt in på Johanna.

Kommentarer

Tusen tack för informationen. Jag är mycket smickrad över att du kontaktar just mig, på min blogg och allt. Undrar om det är du som också registrerat dig ca 20 gånger under loppet av några dagar?