Samarbete som business

Fyra dagar in på LIAn har jag börjat förstå hur businessen fungerar, för det är vad vi gör här – affärer. Det är ett stort jobb att ta sig igenom systemet och förstå vilken information man kan hämta ur det. En sak är säker, och det är att den statistik som finns här är en GULD-gruva.

Det finns kunder och samarbetspartners (affiliates eller publishers). Kunderna är annonsörer och affiliates eller publishers är de som har annonsen på sin site. Annonserna kan vara i form av länkar, textlänkar eller banners. Annonsörerna kan betala per klick, per tusen visningar eller per aktivitet – t ex att annonsen har lett till köp eller registrering.

Affiliates tjänar således sina pengar beroende på hur många visningar/klick/aktiviteter som sker från annonsen på just deras site. För affiliates gäller det med andra ord att driva trafik in på sin site och att se till att innehållet är relevant för annonsören.

Själva idén är genial, om än kallad dinosaurie i sociala-medier-världen. Men en affärsidé som alla tjänar på (förutsatt att annonsören får kunder) tycker jag är bra. Dessutom källsorterar dem i köket.

Jag ska se till att lära mig precis allt om varför vissa annonser genererar kunder och varför vissa affiliates fungerar bättre än andra.

Min klasskompis L bloggar om vad hon lär sig på en PR-byrå. Den ska jag följa slaviskt eftersom jag (som jag tänker just nu) kommer att göra nästa LIA på en PR-byrå.

Kommentarer