Smarta människor gör konstiga saker, Annika Bidner #ggm09

Annika Bidner från Bokus berättar hur folk fattar till synes ologiska beslut på webben och hur du kan förstå vad som händer.

Hur påverkar prisbilden våra val?

Man väljer det nästa dyraste alternativet. Genom att prissätta någon tjänst eller procukt högt, kan man få folk att välja en produkt för ett pris som man annars hade sett som högt.

Gratis är alltid gott.

Betala mig mindre och jag jobbar mer. Enligt en undersökning har man sett att människor jobbar hårdare om de får mindre betalt. det är bättre med presenter, men säg inte vad presenten har kostat för då jobbar de mindre igen. Enligt sociala normer, att man hjälper varandra och byter varor och tjnster så jobbar man bättre.

”När man börjat med pengar är det klippt” (Norstat) Pengaförhållandet gör att man får ett ojämlikt förhållande och ger inte trogna kunder.

Skjut upp saker. Man vill göra det som är kul. Därför behöver man fasta deadlines. Vidare kan hjälp att sätta delmål, rekommendationer, grafer.

Känslostormar. Det finns forskning på hur man skulle kunna mäta och använda sig av kunskap om människors känsloläge.

Vi gillar saker vi har. Vår sajt, pryl, ideologi. De som får biljetter till tex en fotbollsmatch tyckte att biljetterna var 14 ggr mer värda än de som fått en biljett. Därför svårt att sälja lägenhet; den som har den värderar den högre än de som ännu inte köpt den. På webben kan detta användas genom att använda begrepp som ”min sida” döpa saker på sajten med tanke på detta.

Stölder från arbetsplatsen är vanligare än stölder i samhället. Ca 20 ggr mer. Man stjäl block, pennor osv. Man fuskar lite grann, inte jättemycket men lite. Det är bra att veta.

Tro inte att folk är ärliga, men det går att förhindra genom att tex mäta, istället för att bara fråga folk.

Hålla dörrar öppna. Det är läskigt när tillfällen går förlorade. Flykten från friheten, Erik From handlar om att vi har så många val. Det är jobbigt för oss människor. Det finns alla möjligheter idag, ingen gräns. Det kan vara bra att tänka på på en webbplats, hjälpa folk att göra sina val.

Ha dyrt alternativ så kommer de andra kännas billiga

  • Var annorlunda så du blir svår att jämföra med andra
  • Gör anv. delaktiga
  • Går något gratis
  • Hjälp att välja mellan många valmöjligheter

Boktips

  • Freakonomics, Levitt & Dubner
  • Superfreakonomics, Levitt & Dubner
  • Quirkology – Richard Wiseman
  • Affective Computing, Rosalind Picard

Kommentarer