Sneakfucker marketing

Tre veckor hos Tradedoubler har gått. Det börjar bli riktigt intressant nu när jag vet hur jag tar mig fram i deras system för att hitta och lägga in statistik, grafik, göra utskick med mera.

Jag har kunnat ta för mig lite mer och sett till att få vara med på kundmöten för att lära mig vilka argument Tradedoubler har inför kunden. Det är viktigt att kunden själv ser till att kommunicera med publicisterna genom att producera mail som sedan Tradedoubler skickar ut genom systemet. Kunden ser också själv till att ta fram aktuell grafik.

Som kund hos Tradedoubler är det viktigt för resultatet att grafiken alltid är uppdaterad och att rätt format finns att hämta för publicisterna. Tradedoubler kan hjälpa till med detta, men då kostar det naturligtvis extra.

En annan viktig aspekt som många verkar missa är att synkronisera aktiviteterna på nätet med övrig marknadsföring. Detta fick jag ytterligare bekräftat idag när Google var här och gjorde en dragning över sin verksamhet.

Det går lätt att se i Googles statistik att marknadföring off-line ger resultat på visningar, klick och försäljning on-line. Något som ännu färre tänker på är att man kan predatera på konkurrenters aktiviteter off-line. Ett exempel gavs under dragningen på en resebyrå som hade en kampanj i TV och tidningar vilket gav resultat på en annan resebyrås resultat på Google Adwords.

Jag satt och log lite då mina tankar fördes till när jag läste etologi och fick lära mig om satellithanar, eller sneak fuckers. En vanlig företeelse bland annat bland paddor och fåglar. Små hanar som inte kan locka till sig honor eftersom deras kväk är för litet lurpassar nära stora hanar med bullriga kväk. När honorna dras till de stora hanarna hoppar de små på och hinner para sig före.

Ser ni likheten? Det kanske är dags att införa ett nytt begrepp: Sneakfucker marketing. På svenska blir det som vanligt lite tråkigare: Satellitmarknadsföring

Även en liten aktör på marknaden kan alltså ta in mark tack vare de storas vräkiga insatser.

Kommentarer