Teaterglädje med Teaterpiraterna

[tylr-slidr userID=”ID: 38647486@N03″ groupID=””]http://www.flickr.com/photos/teaterpiraterna/sets/72157618551170145/show/[/tylr-slidr]

I ett år har vi i Teaterpiraterna slitit våra hår för att få ihop till vår kära föreställning ”Momo – eller kampen om tiden”. Den 25 juli, om en vecka har vi premiär. I cirkustält i Marabouparken ska vi inför förhoppningsvis 60 personer per föreställning göra allt som står i vår makt för att göra Michael Endes fantastiska berättelse rättvisa. Målet är att dra fulla hus varje föreställning. Det är ett högt ställt mål för en liten teaterförening i bästa amatöranda. Men skam den som inte ens försöker.

Bildspelet ovan är en slideshow från Flickr. Jag har ansvarat för marknadsföringen så gott jag kunnat på min fritid. Eller ansvarat, egentligen, til syvende och sist har ändå Mia Hällberg som jobbar hårt på att försöka släppa ifrån sig ansvar ändå tagit det.

Men ändå. Vid sidan av den traditionella marknadsföringen bestående av affischer, vykort, utskick till skolor och lokalpress har jag satt upp en blogg där vi (någorlunda) turats om att skriva om våra fram- och motgångar.

Den har haft ganska många besökare men hade så klart kunnat haft fler om vi jobbat mer aktivt med den.

På Facebook har vi dels en grupp, men deltagandet där har varit minst sagt litet. Däremot har det nog givit resultat att vi är ganska många i ensemblen som är aktiva där och postar länkar och statusuppdaterar om repetitioner ibland. när nöden kräver har vi skickat ut eventinbjudningar, till exempel nu inför premiären och tidigare då biljetterna släpptes.

Jag hade planer på att dokumentera med korta YouTube-klipp från repetitionerna också. Tid och energi räckte dock inte till för att både repa och filma samt redigera och lägga upp i efterhand, så tyvärr blev det inget av med det. Det är lätt att vara efterklok och tänka att vi skulle ha sett till att ha någon som inte var med i ensemblen att sköta detta. Men man lär sig med tiden.

Pressutskick har vi prövat både den traditionella vägen genom mail till redaktioner, vi fick ihop ett femtontal adresser som vi skickade till. Senare skickade vi till newsdesk.se. Det har öppnats av 222 redaktioner. Hur många som faktiskt läst vet vi inte, men 222 redaktioner har åtminstone noterat att vi finns. Genom mitt egna bloggande har jag fått kontakt med kulturbloggen som tog in en artikel om oss.

Barnistan.se, WhatsOnStockholm.nu och kullturspegeln.se har också uppmärksammat oss.

Det ska bli spännande att se hur det slår publikmässigt. Jag tror att jag ska fråga publiken på något sätt hur de fick höra talas om oss, den lilla amtörteaterföreningen i Sundbyberg. Det blir lättare att dra slutsatser då – med lite fakta.

Kommentarer