Teatrar behöver bli bättre på sökmotoroptimering

Någonstans måste man ju börja. Mitt uppdrag att ta reda på allt om teatrar och deras kommunikation är stort och jag har ingen projektplan. Jag tänkte prova mig fram, och varför inte börja med att göra en sökning på ordet ”teater” och se vad vi får ut av det?

Bilderna nedan är skärmdumpar som jag hänvisar till fortsättningsvis i texten.Jag kommer att koncentrera mig på Stockholmsområdet eftersom det är där jag själv bor och verkar.

(Detta är sk thumbnails. Ett klick på bilden ger dig en beskrivning och möjlighet att se vad den faktiskt föreställer)

Olika sökordskombinationer ger olika sorters träffar

Det första som slår mig är att ingen av Sveriges stora teaterinstitutioner finns med på förstasidan när jag söker på ”teater” på Google. Vi finner varken Riksteatern, Dramaten eller Stadsteatern här. Att Wikipedia kommer etta får man väl leva med, så brukar det vara. En länksamling ligger tvåa och trea har vi Ticnet. Skälet till att dessa tre kommer högt är att deras sajter innehåller många relevanta ord och har många externa webbsajter som länkar dit. Sajternas popularitet spelar också roll.

Västanå teater, TeaterTre, Teater Västernorrland, Teater Tribunalen, Teater Västmanland, Teater Halland och Teater Giljotin har också placerat sig på första sidan. Frågan är om det är medveten strategi från deras håll, om de jobbat med sökmotoroptimering eller om de bara haft tur?(se ”Teater”)

En sökning på teater+stockholm ger bättre resultat för Stadsteatern, Dramaten och Södra Teatern. (se ”teater + stockholm”)

Olika syften kräver olika sökord

En person som vill se teater söker toligtvis i första hand på någon föreställning den hört talas om. Kanske man hört eller läst att en viss teater spelar en viss föreställning och söker på teatern och namnet på föreställningen eller någon av skådespelarna som man kommer ihåg skulle medverka. Kanske minns man bara något ur innehållet som  man fått berättat för sig och söker därför på ledord utifrån det. Troligtvis hittar man på ett eller annat sätt föreställningen på teaterns hemsida, kanske via någon artikel i en tidning om dess sökresultat hamnat högre och tidningen har haft den goda smaken att länka till teaterns hemsida.

En sökning på ”föreställning teater stockholm” gav träffar på Strömma kanal, teaterstockholm.se och Ticnet. Playhouseteater och Teater i Haga placerar sig också på förstasidan. (se ”föreställning teater stockholm”)

Vill man bara gå förutsättningslöst på teater – hur gör man då? Mitt första försök skulle vara att söka ”gå på teater” eller teaterföreställning + ort (tex stockholm). En sådan sökning gav många träffar på kultur- och turistportaler såsom kulturstan.se, alltomstockholm.se, påstan.se, teaterstockholm.se . (se ”gå på teater stockholm”)

För teaterbesökaren som vill ha koll på utbudet är det ju bra med portaler. För teaterns eget bästa får vi hoppas att den finns med på de portaler som håller sig framme när sökmotorernas spindlar letar efter relevanta artiklar. Allra bäst för den egoistiske teatermarknadsföraren är det nog ändå att se till att man hamnar högt på alla tänkbara kombinationer av sökord.

Vi söker mycket oftare på ”teater” än på ”Lena Endre”

Med lite skön hjälp från Google insight fick jag lite ledtrådar på hur populära några exempel på ivan nämnda sökord är i jämförelse med varandra. Google insight utgår ifrån ett index och det är inte antalet sökningar som anges. Graferna jämför alltså sökorden inbördes. (se Googleinsight)

Sökmotorannonsering – en väg till kunskap och trafik

Vill man lära sig mer om sökmotoroptimering finns det massor att läsa helt gratis på webben. Jag gillar till exempel optimeringsguiden.com.För att ta reda på vilka ord som är relevanta för en specifik teaters besökare kan man skaffa sig ett konto på Google Analytics. När man registrerat sin sajt där får man en spårningskod som ska läggas in i koden på hemsidan. Sen fixar Google resten. Där får man all tänkbar statistik, helt gratis. Bland annat får man koll på vilka sökord som fört folk till hemsidan.

Ett annat sätt att lära sig vilka ord folk klickar sig vidare till din sida är att köpa annonsering via Google Adwords en period. Då får man en uppfattning om vilka ord som är relevanta för besökarna genom deras statistik. Dessa ord kan man sedan satsa på för att förbättra sina organiska sökträffar genom att använda dem i titlar, metataggar och i artiklar på hemsidan. På så sätt får man också information om vad publiken intresserar sig för vilket också kan vara användbart i övrig marknadsföring.

Teaterpiraternas AdWords-kampanj

Nyligen hade Teaterpiraterna (den amatörteaterförening jag är med i) en AdWords-annons ute där vi sökte statister. Vi har mycket låg budget så de 500 kr vi fick på köpet när vi valde webbhotellet one.com för ett år sedan skulle räcka ända till premiären som äger rum nu i juli 2009. Med låg budget i en AdWordskamanj visas annonsen inte särskilt ofta men ändå har vi på det mest relevanta ordet för annonsen: statist visats 12040 till dagens datum. Av dessa har 615 valt att klicka sig in på vår hemsida.

Vi har också fått in ett antal statister till vår lilla förening. Några har bara provat på ett litet tag, andra har stannat kvar och är med på premiären med mer att göra än en statistroll. Detta är naturligtvis i liten skala, men ganska talande för att det går att nå folk genom att vara medveten om vad man gör på internet. Och att kunna sökmotoroptimering och sökmotorannonsering är några av de viktigaste komponenterna idag och i framtiden.

Det organiska söket domineras för teaterpiraternas räkning av ”teaterkurs” i olika kombinationer. En tolkning av det kan vara att det är vägen för föreningen att växa? Inte tillräckligt för att bygga en strategi på kanske, men någonstans att börja om vi bestämmer oss för att växa.

Det här får räcka för idag. Några slutsatser kan vi väl inte direkt dra utav detta annat än att sökmotoroptimering är viktigt och att teatrar behöver bli bättre på det så att publiken hittar dit.

Kommentarer