Traditionella kanaler funkar bäst

Idag mådde jag inte så bra och gick således hem tidigare från jobbet. På väg till tunnelbanan passerade jag Medborgarplatsen. Någon stod och talade politik i en megafon trots att torget var tomt. Det gick inte att låta bli att låta tankarna föras till lördagens artikel i DN om att Sociala Medier har floppat i valrörelsen och att de traditionella metoderna står starka.

Observera att artikeln inte tycks ligga på nätet, hade ju naturligtvis länkat i så fall. Mikael Zackrisson har skrivit mer nyanserat och djuplodande på SSBD precis som Kristoffer Björkman på Newsdesk PR 2.0.

Torgmöte på Medborgarplatsen
Torgmöten verkar vara en framgångsrik valplattform

Uppdatering: Åsa Dahlqvist aka Mrs Memma beskriver enkelt och konkret varför politikerna inte kan tillskriva sig någon vidare framgång i sociala medier.

Puh! Måste uppdatera en gång till. Niclas Strandh, Digital PR, har ju självklart också analyserat och förklarat på ett (som vanligt) föredömligt sätt och länkat till ännu fler skarpa inlägg.

Uppdatering no 3: Det visade sig kort därefter att torgmöten kan ha viss effekt för somliga partier. I det här fallet SD som får sitt torgmöte angripet av motståndare. Kunde inte bli bättre för SDs image som de missförstådda och nertystade stackare de vill framstå som.

Kommentarer